Auteur Topic: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?  (gelezen 167 keer)

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 56
Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Gepost op: januari 28, 2019, 21:26 »
Wie van jullie vliegen nog een Vortex, of wie heeft een Vortex gevlogen?
Als je de Vortex niet meer vliegt, wat heeft daarvoor plaatsgemaakt, en wat is er anders aan de vervanger?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen zoals verschil in vlieggedrag, robuustheid, efficiëntie (vliegtijd).

Offline Ralph (ShaggyFPV)

  • Sr. Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 300
  • Berichten: 415
  • Flight tag: 25
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2019, 10:29 »
Zelf niet gevlogen, maar de laatste versie van de vortex (de mojo 230) is vandaag de dag nog steeds een prima freestyle quad, maar ook erg goed om mee te leren racen. Specs zijn niet 100% meer up to date (vooral de 2205 motoren) maar upgraden is pas nodig als je wat verder gevorderd bent.

Voor het racen is er ook de Emax Hawk 5, die is een stuk lichter en krachtiger als je daar naar zoekt.
::yt:: ShaggyFPV
QuadcoptersEnzo \ DRL \ EpiQuad \ MRO

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 56
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2019, 13:56 »
Dank voor de reactie.
We vliegen met een groepje, en totaal vliegen er 8 Vortexen. De Vortexen gaan ook zeker niet weg.
De originele motoren van de Mojo zijn overigens 2206. De power is bij alle Vortexen meer dan genoeg. Sterker nog, ik vlieg soms net zo lief op 3S, het geheel is merkbaar minder zwaar waardoor ik bij een bochtig circuitje amper of zelfs niet langzamer ben dan de 4S vliegers.
Het superfijne van de Vortexen is dat de accu echt in de CG ligt. Het vlieggedrag lijkt daardoor heel neutraal. Maar wat mij vooral opviel was dat het lagere gewicht, bij overgang van Vortex 250pro naar 250 Ummagawd, en wederom van Ummagawd naar 230Mojo héél duidelijk merkbaar is.
Het zijn de motoren die het zwaarst te verduren hebben, en om die reden is gisteren de eerste Mojo voorzien van nieuwe motoren. Ik wist niet dat je een deuk kon vliegen in de motorbel. Echter... als gok, een setje 2204 originele 250pro motoren zijn nu gemonteerd. Lichter in gewicht, en deze had ik nog liggen. Hij moet nog geprobeerd worden.
De 180 is natuurlijk nog lichter, maar die mist dan weer een beetje power. Met de drieblad props komt hij direct los, wanneer de throttlestick amper bewogen is, en daarna is het dan ook "op".

Ik zou wel een lichtere machine willen proberen, maar liefst met het low profile en super afgewerkte ontwerp van de Mojo. De emax Hawk5 is ook weer zo'n open "ding". Net zoals zo vele. Een strak afgewerkt toestel (of frame) vind je (bijna) niet.

 

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 56
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2019, 14:03 »
De Emax hawk5 nog eens bekeken. Misschien moet ik niet eigenwijs zijn, en gewoon een keer zoiets proberen.
En aangezien de meeste toestellen open zijn vwb de opbouw, is een zelfbouwer ook nog een optie.

We vliegen geregeld in de regen, en afgelopen tijd ook wel in de sneeuw. Als het beneden 0 is, dan is tijdens het sneeuwen ook heel leuk vliegen. De vlokken smelten niet op je lens, je ziet de sneeuw duidelijk, ook wanneer je de vlokken goed raakt, maar ze blijven niet aan de lens hangen.
De regen is dus ook een reden waarom ik het liefst een dicht machientje zoek.

Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 88
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2019, 16:38 »
Ik ben van mening dat je dingen of volledig dicht moet maken, of zodanig open dat de rommel eruit kan. Volledig dicht is niet heel makkelijk bij een quad, boven en onder de camera kan er bijvoorbeeld al troep naar binnen komen.

Ik heb daarom open gebouwd en alle elektronica goed in de conformal coating gezet. Toen ik laatst een keer onvrijwillig landde in een hoop modder+grasmaaisel zat de boel zodanig onder de rotzooi dat je er niet eens meer doorheen kon kijken. Eenmaal thuis de hele quad maar onder de kraan gehouden, met wat perslucht het meeste water eraf geblazen, en laten drogen. Gaat prima. En van een sneeuwvlokje of regendruppeltje is-ie ook niet erg onder de indruk.

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 56
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2019, 17:59 »
Leuk dat je het opmerkt, het gras.

Nagenoeg alle machines landen per ochtend of middagsessie vaker dan ééns in het gras en modder. Ik vind het fijn om te poetsen, je herkent dan ook alle (aankomende) defecten. Dat is helaas niet met alle piloten het geval waar mijn Vortexjes draaien. Een veeg over de lens... en gaan. Het is soms zelfs sport om het gras te raken... en door te vliegen. Ook door de kruinen van de bomen, daar zit ook heel veel groene troep wat voor aanslag kan zorgen. Dat gaat lang niet altijd goed.
En gewoon schoonmaken is vaak niet voldoende. Alle groene rommel en zooi moet er gewoon af geweekt worden. De schuimende textielreiniger (voor autobekleding) werkt echt heel goed, nadien gevolgd door een siliconen spray behandeling, dit voorkomt de eerste paar vluchten weer het aankoeken van de troep.

En idd de voorkant loopt ook vaak vol. Om de camera kan het helaas niet helemaal dicht. Ik denk wel dat ik een keer een tekening maak voor een printje, om de dikste rommel buiten te houden.
Het vol lopen van de voorkant meld zich vrij snel. De machine werkt dan nog heel goed, maar de OSD geeft dan extreme stromen aan. 200+ amps, of 100+ amps (niet ge-armd) is heel herkenbaar. Dan is het de hoogste tijd om de voorkant van de distributieprint even te reinigen. Dan gaat het topdeck er af.

Geregeld gaat er een accustrap stuk, en dan gaat het topdeck toch los. Hij wordt dan direct ook schoongemaakt.
Een vortex (mojo) open schroeven is echt een kleinigheid. Ze zitten qua ontwerp echt fantastisch in elkaar.

Wat een optie is, wanneer ze beyond repair zijn (teveel kosten), vervangen voor een nieuwe. En dan van de "oude rommel" weer een nieuwe opbouwen met heftige motoren. Misschien nog wat carbon hier en daar weg frezen voor gewichtbesparing.
Kwetsbaarder, maar wel leuk!



Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 88
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2019, 18:45 »
Ik heb afsluiten ook geprobeerd, maar er blijft toch nog teveel rommel binnen komen. En als het wel binnen kan en niet weg, dan loopt het ook langzaamaan vol. Dan maar beter gewoon open, meer koeling voor de ESC's en VTX, makkelijker schoonmaken, direct zicht op mogelijke problemen, snelle reparaties bij kleinigheidjes.
Wil je dicht, dan is zoals de Aerodyne Nimbus het doet wel leuk.

Kwast met water is veelal voldoende om de rommel eraf te krijgen. Desalnietteplus poets ik ook niet zo heel braaf. Ik geef niet zoveel om uiterlijk; als het ding mooi had willen blijven had-ie maar door moeten leren voor koelkast. De vaste stukjes zoals takjes, grassprieten, blaadjes, klonten modder, etc. verwijder ik, de aanslag doe ik pas als ik er toch een keer in de buurt moet zijn.

Kwa rommel+elektronica: in de coating die printen. Vooral SMD condensatortjes kunnen maar slecht tegen vocht; de opgedampte metaalvlakjes aan weerskanten zijn flinterdun en snel weggecorrodeerd. Een laagje lak doet veel.

Ik zal verder wel een langzame en niet al te beste vlieger zijn (ben ik ook; kreeg laatst de schrik van m'n leven toen ik in een skatehal mocht vliegen. Dat ging niet helemaal soepel, zachtjes uitgedrukt), maar ik kan me haast niet indenken dat zo'n Mojo 230 voor recreatief vliegen of desnoods recreatief racen veel lichter en sterker moet. Echt superzwaar is-ie op papier niet, en 2206/2300Kv motoren noem ik toch ook niet ondergemotoriseerd. Als je het daar niet mee red dan ligt het aan het poppetje en niet aan de quad vrees ik.

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 56
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2019, 21:45 »
Thanks!
Je hebt gelijk hoor. De Mojo is standaard een toppertje. Maar als je zoveel moet repareren, is een nieuwe soms een betere optie. En als je toch naar een nieuwe kijkt, kan je ook oriënteren en eens kijken wat er verder op de markt is.
En dan... kom ik weer uit op een Mojo.

Ik zal eens de printjes gaan lakken/coaten. Kijken wat dat brengt. En de vraag of dat nog lukt, want we zijn wel eens bezig met siliconenspray ;) .

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 56
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2019, 19:07 »
Één van de Vortexjes is nu opgebouwd vanuit scrap en delen van gecrashte defecte machine(s). En dit keer met de Finx30 (2207-2600Kv) motor. Deze motoren zijn net zo licht als de originele, maar iets krachtiger.
Het verschil is meer dan merkbaar. Hij vliegt duidelijk veel rapper, reageert veel sneller, stuurt merkbaar nog strakker dan origineel. Dit alles net zo goed controleerbaar als met de iets minder krachtige originele motoren.
De originele is een super fijne machine, begrijp dat niet verkeerd. Upgraden is voor mij niet nodig. Maar als je toch naar andere motoren moet, dan is het verschil zeker merkbaar.

Downside, hij heeft nu ook aanmerkelijk minder vliegtijd. Niet omdat hij zoveel meer verbruikt, ik denk dat dat vergelijkbaar is met het originele. Maar je vliegt nu zoveel makkelijker zoveel sneller. Als je alles uit de originele perst, ben je met de Finx30 motoren nog rustig aan het rondcruisen, en heb je nog een keer extra over op je gasknuppel. Nu (nog) even veel te leuk om niet aan toe te geven ;)

Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 88
Re: Wie vliegen er nog Immersion Vortex?
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2019, 21:55 »
Moet je d'r ook nog eens een 5S accu op knopen  :lol:

(ik gebruik 5S accu's op mijn quad met 2450Kv motoren. De 4S accu's werden wat slapjes met 'low battery' meldingen bij elke keer gas geven, dus die heb ik uit elkaar gepulkt en van de beste cellen 5S accus gemaakt, de throttle limit op 75% gezet en een dikke condensator gemonteerd. Scheelt toch weer 20% stroom voor hetzelfde vermogen naar de motoren, kan ik ze nog iets rekken. Geen low battery meldingen meer, of in ieder geval niet continu. En ga ik ooit over op ~1800Kv motoren als de huidige stuk zijn dan vloei ik naadloos de 6S-rage in.
Maar uiteraard heb ik het ook een keer op 100% throttle limit geprobeerd....)


 

Tot een hoe lage voltage kunnen vliegen met een S3 of S4 lipo accu.

Gestart door BoyBoard Motoren, ESC's, Propellers en Accu's

Reacties: 6
Gelezen: 753
Laatste bericht februari 14, 2017, 14:26
door H3nkish
vortex 150 pro nanotech 4s850 of bolthv 4s850

Gestart door rwijnhovBoard Motoren, ESC's, Propellers en Accu's

Reacties: 4
Gelezen: 433
Laatste bericht februari 15, 2017, 21:48
door DTV
VERPLAATST: vortex 250 Pro Umnagawd edition wil niet meer communiceren met de ImmersionRC

Gestart door BjörnBoard Even voorstellen

Reacties: 0
Gelezen: 375
Laatste bericht mei 26, 2017, 12:18
door Björn
Als nederlandse burger FPV vliegen in Duitsland? - Hoe gaat dat?

Gestart door Humage040Board 't Café

Reacties: 4
Gelezen: 893
Laatste bericht november 02, 2017, 14:11
door melkmeisje
Wat is de meest geschikte (crash) ondergrond voor te vliegen ?

Gestart door robbBoard Techniek algemeen en beginnersvragen

Reacties: 3
Gelezen: 511
Laatste bericht augustus 13, 2016, 17:36
door serum