Auteur Topic: motor direction reversed of not reversed  (gelezen 457 keer)

Offline pieter

  • Verified Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
motor direction reversed of not reversed
« Gepost op: februari 04, 2019, 19:53 »
Hallo allemaal,

voor ik de vraag ga stellen zal ik mij eerst even voorstellen.
ik bet Pieter ik ben 33 jaar en ik ben sinds een tijdje begonnen met de hobby.

voordat ik spullen ben gaan aanschaffen heb ik eerst geoefend op een simulator en ben ik mij goed gaan inlezen over het maken van de quad.

mijn vraag is het volgende:

ik zag in betaflight dat je de motor direction in reversed kon zetten dus ik ging op zoek wat dit was en wat er zou veranderen.
ik kwam erachter dat alle motors van binnen naar buiten zouden gaan draaien inplaats van het standaard van buiten naar binnen.
(zie bijlage)


nu vroeg ik mij af wat jullie gebruiken, wat beter is en wat het daadwerkelijke verschil is tussen de 2 opties.




alvast enorm bedankt voor jullie meedenken!!



vriendelijke groeten,


Pieter Jansen

Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 25
  • Berichten: 100
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2019, 21:14 »
Ik laat de props naar buiten draaien, 'reversed' dus.

Dat is gewoon praktischer; de quad duwt zichzelf weg van obstakels in plaats van dat hij zich erin trekt, en je krijgt een stuk minder troep op de lens van je camera als je een keer wat grassprieten of bladeren raakt.
De keerzijde is dat die troep dan in je elektronica terecht komt.

Offline pieter

  • Verified Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2019, 22:01 »
Ik laat de props naar buiten draaien, 'reversed' dus.

Dat is gewoon praktischer; de quad duwt zichzelf weg van obstakels in plaats van dat hij zich erin trekt, en je krijgt een stuk minder troep op de lens van je camera als je een keer wat grassprieten of bladeren raakt.
De keerzijde is dat die troep dan in je elektronica terecht komt.

Bedankt voor je antwoord!

Merk je ook verschil met de besturing zoals met bochten maken of rolls?

Groetjes pieter

Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 25
  • Berichten: 100
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2019, 00:05 »
Weet ik eigenlijk niet precies, daarvoor vlieg ik alweer te lang 'reversed'. Toen ik de rotatie omdraaide merkte ik er kwa vliegen niks van, maar eerlijk gezegd waren mijn vliegkunsten toen nog beroerder dan vandaag de dag.

Maar zelfs al zou er al een verschilletje zijn: zolang de quad sneller kan rollen, pitchen en vliegen dan ik aankan is het verschil in de praktijk zowiezo nul. Doe mij het voordeel van een lens die niet gezandstraald word of minder snel onder de groene prut komt te zitten dan maar.

Wisselen van rotatierichting is amper 10 minuten werk (vinkje in de BF Configurator, in BLHeliSuite de draairichting van alle 4 de ESC's omdraaien, en de props link/rechts wisselen), dus het is makkelijk om de verschillen zelf te proberen.

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 58
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2019, 09:37 »
Met "naar binnen draaiende props", de standaard dus, zou een beter rendement hebben wanneer je voorwaarts vliegt.
De gedachte/theorie hierachter is logisch, je snelste propellerblad draait door schone (niet turbulente) lucht.
In de praktijk verneem je hier weinig van, behalve je vliegtijd is een fractie lager bij de reversed configuratie.

Het heeft zijn voordelen en nadelen.

Offline Ralph (ShaggyFPV)

  • Sr. Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 301
  • Berichten: 416
  • Flight tag: 25
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2019, 10:04 »
Ik vlieg sinds deze zomer met reversed props, omdat we vaak sessies hadden op lang gras en er elke lap weer gras in de lens zat. Verder geen verschil gemerkt in vlieggedrag
::yt:: ShaggyFPV
QuadcoptersEnzo \ DRL \ EpiQuad \ MRO

Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 25
  • Berichten: 100
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2019, 13:27 »
De gedachte/theorie hierachter is logisch, je snelste propellerblad draait door schone (niet turbulente) lucht.

Zo logisch vind ik dat niet; de lucht komt in een kegel onder de props uit. Center of thrust ligt in beide situaties haaks op de binnenkomende luchtstroom/beweegrichting, alleen in de ene draairichting is dat buitenkant voor de voorste props en binnenkant voor de achterste props, en omgekeerd voor de andere draairichting. In de pitch-richting verandert er niet veel, dus in beide gevallen zien de achterste props evenveel de turbulente lucht van de voorste props.

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 58
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2019, 17:43 »
Het is niet mijn theorie, maar het blijft logisch.
De voorste props zijn de enige die "schone lucht" krijgen in voorwaarts vlucht. En de buitenkant heeft de minste obstructies, daar zit geen frame arm.
Maar zoals Ralph aangeeft, je merkt geen verschil. Het zal dus, als er überhaupt verschil is, minimaal/verwaarloosbaar zijn.

Offline DaBit

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 25
  • Berichten: 100
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #8 Gepost op: februari 05, 2019, 18:11 »
Ahja, de frame-armen, die had ik even over het hoofd gezien.

Sorry, ik ben er zoeen die ook wil snappen waarom de theorie is zoals-ie is.

Offline A.Kruims

  • Full Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 58
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #9 Gepost op: februari 05, 2019, 23:40 »
Prima eigenschap!

Ik WAS zo een die dat wilde weten. Totdat te vaak de theorie niet overeen kwam met de praktijk. Tegenwoordig vind ik het interessant om te weten, maar het moet niet teveel afleiden van... wat op dat moment belangrijker of interessanter is.

En wat ik dan weer interessanter vind is... de praktijk.
En aan de hand van deze topic, ga ik één Vortex Mojo standaard laten draaien, en ééntje reversed. Met ieder om en om een handvol accu's leegvliegen, exact het zelfde parcourtje, vergelijkbare accu's, en zo goed als mogelijk vergelijkbare vliegstijl.
Dan eens zien, of de éne meer rondjes haalt dan de andere. En ook eens laag door het gras gaan, om te zien wat dat met de lens doet.

Voordeel van de Vortex Mojo is dat je niets hoeft te solderen. Een USB stekker voor Betaflight configurator, en een paar draaien aan de as van de motor om de draairichting om te keren. Het kan dus ook net zo makkelijk weer teruggezet worden.

Voor die de ervaringen willen horen van een recreatieve vlieger, stay tuned!

Offline pieter

  • Verified Member
  • Vind-ik-leuks
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: motor direction reversed of not reversed
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2019, 10:35 »
Ik ben ontzettend benieuwd hoe je dit gaat ervaren!

Wil je ons op de hoogte houden?

Groeten